sobota 19. března 2016

Dvě nebo tři děti?

Poslední dobou, resp. od té doby co začala vysílat Prima Comedy Central, se u nás doma přepíná, když začne Taková moderní rodinka (Modern Family), mimochodem super seriál, který vyhrál několik ocenění ☺ ale minule jsem se tak nějak "zamyslela" a přišla jsem na to, že v amerických seriálech převažuje trojdětný model rodiny. Právě i v TMR mají Dunphyovi tři děti, Simsponovi mají také tři děti, Grffinovi taky, v seriálu Krok za krokem měli Frank a Carol každý tři děti, a našlo by se dalších x rodinných amerických seriálů a filmů, kde jsou tři, případně i více dětí...


Když se kouknete kolem sebe, co vidíte? Dovolím si tvrdit, že ve většině případů jsou to rodiny s dvěma dětmi, v "ideálním" případě s dvou až tříletým odstupem. Nejen v Česku, ale i v řadě dalších evropských zemí je "klasický" model rodiny dvoudětný, nejlépe kluk a holka, to se pak některý rodiče můžou roztrhat pýchou, že právě jim se to povedlo... 


...dvě děti ale nestačí...


...tedy pokud je v zájmu národa udržet populaci v stávajícím počtu. Myslím, že je celkem obecně známo, že k tomu, aby populace nevymírala, je nutné, aby každá žena měla 2,1 dítěte (ukazatelem je úhrnná plodnost - více zde, což je sice transversální ukazatel, ale je jedním z hlavních relevantních ukazatelů plodnosti). Jasně, nejde to udělat tak, že budu mít doma Jeníka, Mařenku a ručičku Evičky, to by zvládli asi všichni, ale někdo musí mít děti tři (a případně i více), protože na druhou stranu je mnoho žen, které děti vůbec nemají, nebo mají dítě jenom jedno. Což dobře dokumentuje právě úhrnná plodnost, která v roce 2014 (podle Eurostatu) v ČR dosahovala hodnoty 1,53. Takže k ideálnímu stavu nám chybí něco přes půl dítěte na ženu... (nejlépe z 28-ky je na tom Francie, která ale stejně hodnotu 2,1 nepřekročila (2014 - 2,01), naopak nejhůř je na tom Portugalsko, Polsko, Řecko...)


Poslední roky ale počet obyvatel České republiky více-méně, až na pár výjimek, roste. Jak to? No zatím růst populace zajišťují migranti, které tu tak mnoho lidí nechce, ale proč? Kdo bude zajišťovat důchody v budoucnu, když ne děti, které nemáme?


A proč je ideální mít děti jenom dvě, já sama mám dvě sestry a jsem za to ráda. Vyžívala jsem se v tom nekonečném přehazování rolí dvě proti jedné a nakonec všechny tři spolu proti všem :) Je to tím, že většina bytů je třípokojových, a že ten jeden pokoj je pro tři děti moc malý? Nebo je to tím, že strávit tolik let na mateřské resp. rodičovské (bez částečného úvazku) je nepředstavitelné? Nebo proto, že už by nezbylo místo v autě pro dalšího náhodného cestujícího? Nebo proto, že máma má jenom dvě ruky? (ale vždyť je tady i táta a ten má další dvě ;) Nebo je to čistě z ekonomických důvodů, že třetí by jsme už neuživili?

Zajímavým trendem poslední doby je ale mít další dítě v pozdějším věku, většinou v souvislosti s rozvodem. Zde paradoxně rozvodovost přispívá k vyšší plodnosti, čímž určitě nikoho nenavádím k rozvodu, či rozchodu ☺ ale pro mě, jako osobu, která ráda pozoruje lidi a vymýšlí si jejich osudy, je to zajímavé a obdivuhodné. Sama si teď nedovedu představit, a to mám dítě zatím jenom jedno, že bych měla mít dítě kolem čtyřicítky, už teď si říkám, že to mohlo přijít o 2-3 roky dřív... Že ve věku, kdy si já teď říkám, že už budu mít "klid" bych měla mít dalšího malého tvora, který obrátí domácnost a život naruby? Teď říkám "to si radši pořídím psa, nebo křečka", ale člověk nikdy neví... každopádně nechci aby bylo moje dítě jedináčkem, to jsem si taky na sedm let zkusila a bylo mi smutno. Záviděla jsem mým dvěma sestřenkám, které měly ještě bráchu, že nejsou nikdy samy, že se nikdy nenudí, že si mají vždycky s kým popovídat, jít s kým ven, a samozřejmě se spolu radovat a spolu čelit všem problémům života... Sdílená radost je totiž dvojnásobná (trojnásobná) radost, kdežto sdílené problémy jsou jen poloviční (třetinové)...

A jak jste na tom vy? Kolik dětí by jste chtěli ideálně a kolik reálně?

2 komentáře:

  1. My máme zatím dvě děti (3 a 5 let), ale plánujeme ještě jedno. Víc, než 3 děti už bychom finančně asi nedali a taky náš domek není nafukovací :) Ted máme dvě holčičky, takže mají po sobě oblečení, hračky, hluboký i sportovní kočárek, ale pokud bude třetí klučík, budeme muset všechno co ted máme růžové, kupovat znovu :D

    OdpovědětVymazat
  2. Jako ono se říká, že jedno dítě je v pohodě a ty další se už pak nějak zvládnou. Ale teda setkávám se s oběma přístupy rodičů. Mám vedle sebe přátele, kteří mají jedno a další nechtějí, protože mají strach, že to nezvládnou. A na druhou stranu tady mám i lidi, kteří mají děti rádi, přejí si je a mají čtyři. A oba dva páry jsou šťastné. Jasně, někdy dojdou třeba dětské hračky, ale když těm dětem člověk něco obětuje, tak to není nic, co by se nedalo zvládnout.

    OdpovědětVymazat